Illegal kommunikation må stoppes hvis vi skal komme ludomani til livs

Illegal kommunikation må stoppes hvis vi skal komme ludomani til livs

Nedenstående kronik er skrevet af Christian Højbo Møller fra BetBetter. Indlægget er udelukkende udtryk for skribentens egen holdning

Betting- og bookmaker branchen er intens. Mange, store, internationale og nationale organisation kæmper om at være den foretrukne spiludbyder for den danske befolkning. Afskaffelse af Danske Spils monopol og fri konkurrence betyder dog ikke, at vi kan finde os i den kommunikation den almene dansker bliver eksponeret for.

Der er i dag over 40 virksomheder som må tilbyde sportsvæddemål, kasino eller andre typer væddemål her i Danmark. Det betyder også, at hvis den enkelte virksomhed ønsker at vinde kunderne, så er der potentielt 39 andre de skal slå – 39 andre som har et relativt homogent og deraf sammenligneligt produkt.

Branchens høje intensitet skyldes hvor lukrativt markedet for væddemål og kasino er. Det er ikke unormalt, at de tjener flere tusinde kroner alene det første år på en ny kunde. Derfor har disse organisationer og bookmakere også nogle kæmpe store budgetter. Det er blandt andet derfor, at næsten samtlige bookmakere kontinuerligt forsøger at tillokke sig kunder via bonusser ved sign up.

På kant med loven

Spillelovens §36, som omhandler markedsføringen og kommunikationen i forbindelse med spil og væddemål, skriver: ”Markedsføring af spil skal fremstille gevinstchancen på en korrekt og balanceret måde således, at der ikke skabes et indtryk af, at gevinstchancen er større, end den i realiteten er.”

Så når Samuel L. Jackson for 48. gang, den dag, siger: ”I am a part of the worlds biggest sportsbetting community. I am a part of Bet365.” er det i ovensstemmelse med ovenstående, men potentielt en smule på kanten af følgende regel: ”Markedsføring af spil må ikke have et indhold, der giver indtryk af, at deltagelse i spil, fremmer en løsning på finansielle problemer eller giver spilleren social accept.”.

held er ikke tilfældigt

Til gengæld bliver det endnu tydeligere med Unibets reklamevideo og slogan: ”Held er ikke tilfældigt” hvori de udspiller scenarier hvor den indsigt de tre unge drenge sidder med skulle være nok til at ’slå huset’.

’Held’ er ikke en acceptabel vending

Nedenfor har vi en reklame for Spil Nu, en udbyder af alle mulige farverige maskiner og slots. Vendingen ”Jeg var heldig at vinde 1800 kroner lige efter jeg oprettede mig” er ikke en acceptabel afstandstagen. For det første viser den ikke et retvisende billede af sandsynligheden for at vinde penge. Dernæst bliver Spil Nu i høj grad sat i et lys hvor det kunne være løsningen på eventuelle finansielle problemer – specielt fordi de gør det klart at hun er studerende. Det er typisk ikke studerende som har flest penge mellem hænderne.

Lizette spil nu

Selvom held godt kunne anskues som en synonym til tilfældigheder bliver det med al sandsynlighed ikke afkodet sådan af målgruppen for disse reklamer.

Det går ud over mange danskere hvert år

Det er dybt foruroligende, som tallene for ludomani stiger hvert år, at der ikke stilles større krav til bookmakeres kommunikation, brug af marketing knep og tillokkende midler. Bookmakerne tjener kun styrtende med penge fordi almene danskere taber dem. Det må være tid til at ’even the playing field’ en smule for spillerne og danskerne hjemme i stuerne.

______

Center for Ludomani står altid klar til at hjælpe folk der kæmper med en afhængighed for væddemål, spil eller kasino. Det koster ikke en krone, du skal bare ringe til 70 11 18 10.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *